mama, persoonlijk

Weekendje kamperen met de kinderen

Vorig weekend zijn wij met het hele gezin naar de camping geweest. Een beetje spannend, maar vooral ik had er onwijs veel zin in. Met een kleine baby had ik niet verwacht dat we nog zouden kamperen, maar toen ik een aantal maanden geleden bedacht dat we het toch gingen doen, hebben we een mooie camping gezocht en zijn we ervoor gegaan. In plaats van ‘een dag uit mijn leven‘ laat ik jullie nu het hele weekend zien. Veel plezier met lezen.

Vrijdagochtend.

Hoewel we de dag ervoor al het een en ander bij elkaar hadden gepakt, begon de dag toch hectisch. Nog moe van de avonddienst van de vorige dag, hoopte ik nog wat bij te kunnen slapen voor we aan ons avontuur zouden beginnen.

1512

We zouden gaan rijden als de jongens aan hun slaapje toe zijn. Met een wagen vol geladen en twee oververmoeide jongens (uurtje na normale bedtijd) stapten we in de auto. Het zou geen uren rijden zijn, maar de ervaring is dat mijn knul niet van lange ritten houdt. We waren dus erg blij dat ze al snel allebei heerlijk lagen te snurken.

1513
Knuffel is hier nog ‘schoon’, maar een week kamperen heeft hem niet veel goed gedaan.

We hadden een mooi plekje onder de bomen op een natuurcamping, die ideaal is voor gezinnen omdat alles is afgezet en je kind niet kan weglopen. De tent opzetten is altijd even puzzelen, maar het ging verbazingwekkend soepel. Na zoveel jaar ervaring zijn we er toch best goed in geworden. Wel kostte het dit keer iets meer tijd, omdat er ook nog een jongen vermaakt moest worden. Deze bal had niet heel veel succes helaas.

1514

’s Avonds aten we een makkelijke maaltijd. Terwijl papa kookte, liep ik een rondje met de oudste knul door het achter de camping gelegen bos. We kwamen niet heel ver. Er was te veel in het bos te zien. Na een half uur konden we de 100 meter weer terug lopen en had papa een heerlijk maaltje voor ons gemaakt. Couscous met gebakken groente en feta.

1515

De kinderen legden we om 19.00 uur op bed. De jongste in de reiswieg en de oudste op een luchtbed. Het luchtbed was helaas lek, maar ik hoopte hem nog wat leven in te kunnen blazen. Het matrasje in de reiswieg vond de kleinste maar niets en ook het luchtbed was na een uurtje weer helemaal leeg. Het matrasje ging uit de reiswieg en werd bij grote broer gelegd. Na deze kleine switcheroo lagen beide knullen weer comfortabel. Om half 9 leek het eindelijk stil te worden in de tent.

must3
Zelfs een wijntje wordt uit de kroes gedronken

Toen de jongens eindelijk sliepen pakten manlief en ik een wijntje. Met alleen een metalen kroes bij ons, smaakte het wijntje toch net even anders dan thuis. Gelukkig maakte de sfeer voor de tent een hoop goed en genoten we van de vallende avond.

must1

Later die nacht werd de jongste toch weer een paar keer wakker. Een flesje had hij niet zoveel zin in, dus trokken we hem tussen ons in. Uiteindelijk heeft hij het hele weekend tussen ons in geslapen. Heel comfortabel is het niet, maar wel super gezellig.

Zaterdag

De dag ervoor hadden we de picknicktafel kunnen bemachtigen, omdat er niemand op het veld stond. Hoewel ik me een beetje schuldig voelde de picknicktafel zo toe te hebben toegeëigend (het veld stond inmiddels vol) was het wel fijn en makkelijk ontbijten. Een kopje (instant) koffie en een vlugge boterham en we waren weer good-to-go.

1517-e1501355629902.jpgEen ochtendje wandelen. Spullen in de tas en kinderen in de daarvoor bestemde vervoersmiddelen. Wederom was er veel te zien in het bos, waardoor onze grote kleine man niet wilde lopen. Hij was het er op z’n zachtst gezegd niet mee eens dat hij in de buggy moest, maar na een eindje lopen zat hij rustig voor zich uit te staren. Zijn kleine broer zat in de Peruaanse draagdoek. Geen idee hoe ik zo’n ding moest knopen en dus gebruikte ik hem als een soort sling. Het zat eigenlijk wel gezellig. Ook als de jongens elkaar zagen was er grote lol. Het beginnen echt al broertjes te worden.

1518

Na de wandeling verzorgde de truck bij het parkeerplaatsje deze heerlijke en gezonde lunch. We hebben allemaal genoten. Zelfs de kleine hapte wat stukjes patat mee.

1519

De rest van de middag spendeerden we weer voor de tent. Eindelijk kwam ik toe aan het lezen van mijn boek. En aangezien de kinders zo lang sliepen heb ik die dag meer gelezen dan ik sinds de geboorte van de jongste heb gedaan.

’s Avonds aten we weer een lekker makkelijk maaltje. Een simpele pasta. Dit keer ging papa het bos in en stond ik…. ik bedoel zat ik te koken. Iemand had de campingtafel toch weer ergens anders heen geschoven en ik moest mijn gaspitje verhuizen naar de grond.

1520

Het avondritueel van de jongens was niet heel anders. Weer werd er flink gekeet in de tent. Heel even kwam onze stoere vent nog buiten spelen. Papa was op dat moment een nieuw luchtbed voor hem halen en ik werd overgehaald om meneer nog even buiten te laten spelen. Met zijn graafmachine door de aarde rijden hield hem heel deze vakantie bezig en dus ook in de, voor hem, late uurtjes. Het hekje was echter ook erg interessant en heel even dacht ik dat hij er echt overheen ging klimmen.

1521

Zondag

De zondag begon iets natter dan de andere dagen. Na een klein regenbuitje in de nacht was het gras erg nat. Gelukkig hadden we voldoende regenkleding bij ons om de jongens te laten genieten van het buiten zijn. Ook voor graafmachine was het geen weer om zich te laten weerhouden van het graven van gaten.

1516

Na het wandeltafereel van de dag ervoor pakten we de ochtendwandeling iets minder groots aan. In het bos achter de camping hebben we een rondje gemaakt. Papa en de grote knul zijn alle plantjes langs gegaan en alle beestjes hebben ze bekeken. De jongste knul keek vanuit de buggy zijn ogen uit. Hoewel hij al moe was bij het begin van de wandeling, viel hij pas aan het eind van de rit in slaap.

1510

1511

Met het kleine beetje internet dat we hadden op de camping, hadden we net gezien dat er meerdere buien zouden aankomen in de middag. Via het VVV-kantoor wisten we dat er ergens een binnenspeeltuin was met ballenbak en klimrekken. De jongens vonden het helemaal geweldig. De oudste ging natuurlijk direct los. Hij is nergens bang voor en rende direct het stuk in voor de grote kinderen. Hoewel… nergens bang voor? In het midden van het klimrek stonden grote nepkoeien die hij toch wel een beetje spannend vond.

1509

De jongste heeft zo’n ballenbak nog nooit meegemaakt, maar hij vond het fantastisch. Tegenover mama zitten en met de ballen gooien, de hobbelpaardjes die er te zien waren, de andere kinderen die er aan het spelen waren en de sjans die hij had van een dame van 2. Helemaal geweldig.

1507

Hoewel het vaak een drama is om de oudste mee naar huis te krijgen, ging hij dit keer redelijk makkelijk mee. We moesten hem wel eerst vinden. Hij verstopte zich steeds in de ballenbak, hihi.

1508

Na een drukke middag waren we weer blij dat we bij de tent aangekomen waren. Na het eten de jongens naar bed, maar slapen ho maar. Het spelen werd zo erg, dat grote broer zijn kleine broertje tot in den treuren wakker hield. Zo erg dat hij er helemaal overstuur van werd. De kleine dus maar bij mama en een flesje om hem te troosten. In de tussentijd was zijn grote broer in slaap gevallen en niet lang na het flesje viel de kleine (grote) baby ook in slaap. In slaap in mama d’r armen. Wat heerlijk is dat toch. Het is lang geleden dat er een kindje in mijn armen sliep en stiekem mis ik dat toch wel heel erg!

1506

Maandag

De laatste dag. Onze kleine vent werd het hele weekend regelmatig in zijn reiswieg buiten gezet. Zo kon hij zich vrij bewegen, hoefden we niet bang te zijn dat hij gras ging eten en stond hij toch lekker buiten.

1505

1504

Wij pakten ondertussen de tent in. Af en toe kregen we zelfs hulp uit een klein hoekje. Met z’n allen hebben we de tent in elkaar gerold. Grote broer vond het geweldig om met de tent te slepen en over te tent te lopen om de lucht eruit te laten lopen. Nog voor tienen zat de auto vol geladen en konden we wegrijden. Nog even mijn bril pakken….. waar is mijn bril eigenlijk? Die zat nog in de tent. Die strak opgerolde tent, waar die kleine overheen heeft gesprongen om de lucht eruit te laten. De tent die we net uit alle macht in de auto hebben gepropt. Manlief wilde gelukkig de tent uitrollen om hem te pakken en mijn brilletje bleek zowaar helemaal intact. Ik kan het me nog niet voorstellen dat hij het heeft overleefd.

De tent was weer snel ingepakt en we konden weer richting huis vertrekken. Onderweg pakte we een gezonde lunch, met wat lekkere drankjes.

Om 12.00 uur waren we thuis. Omdat ik ’s avonds moest werken ben ik vlug onder de douche gesprongen. Beide knullen ook mee in bad en gelijk controleren op teken. Manlief zag er tijdens de vakantie één over zijn arm lopen en dus heb ik elk plooitje bij de kinderen goed onderzocht. Gelukkig zijn we niet gebeten en na een warm bad lagen de jongens op bed. In de tussentijd had manlief heel de auto leeg gehaald en in de stromende regen naar binnen gebracht. Het enige nadeel aan kamperen is dat je zoveel rommel hebt om mee te nemen en dus ook weer op te ruimen. Gelukkig nam manlief dit op zich, zodat ik me rustig kon klaarmaken voor mijn avonddienst.

1501

Hoewel het een pittig weekendje was, waar we weinig slaap kregen door de mannen die steeds over ons heen kropen in de nacht en drukke dagen met jongentjes die continue in de gaten gehouden moesten worden, was het toch genieten. Ik kan niet wachten op ons volgend weekendje kamperen en ik denk de kinderen ook niet. Voor de oudste knul ging slapen zei hij “Nog een keer vakantie!”

1 thought on “Weekendje kamperen met de kinderen”