mama

Weekly Diary #3. Onze vakantie in Engeland

Een weekje Engeland. Ons favoriete vakantieland. Normaal in een tentje, maar met twee kleine kindjes toch in een huisje. We verblijven in een lieflijke cottage in Pickering, vlak naast het natuurpark The North York Moors.

Zondag
Met de aankomende vakantie zijn we deze zondag al flink in de weer met het pakken van de koffers en het opruimen van het huis. Ik moet ’s avonds werken, dus heel ver kom ik niet. ’s Avonds krijg ik nog wat leuke foto’s van de jongens met een snapchatfilter en natuurlijk stuur ik er ook een terug.

snapchat

Maaandag
Wat een stress, we gaan vandaag al weg. Behalve de hartverzakking, omdat ik dacht de ID-kaarten kwijt te zijn, gaat het inpakken van een leien dakje.

tas

Met gemak past alles in de koffers en ook is er meer dan genoeg ruimte in de auto. Om 16.00 uur moeten we bij de boot zijn, dus als de jongens wakker zijn vertrekken we richting IJmuiden. Al snel vinden we onze hut en, omdat we een ruime 5-persoonshut hebben, kunnen de mannen lekker spelen. Al het metaal dat in de hut is gebruikt heeft voor een aantal flinke blauwe plekken gezorgd. Niet alleen de kinderen stoten zich continu, maar ook wij hebben er een aantal bulten bij. De jongste wil het liefst zelf spelen en laat ik lekker door de hut wandelen. Papa gaat met de oudste het dek op en spot allemaal interessante dingen.

Dinsdag
Goedemorgen Engeland. We hebben vreselijk geslapen op de boot. Beide mannen vonden het maar niets en afwisselend sliepen ze in ons bed. Nadat we alle spullen hebben gepakt wandelen we over het dek en wachten we tot we naar de auto mogen. Het is nog 2 uur rijden en aangezien we een saai ontbijt hebben gehad, stoppen we onderweg in een klein stadje. Veggie egg benedict voor mij en de mannen natuurlijk veel vlees.

benedict

Aangekomen bij het huisje ben ik direct verliefd op de tuin, maar ook binnen is het fantastisch. Het is alsof je bij oma gaat logeren. Bloemetjesgordijnen, franjes aan de sprei en heel veel pastelkleuren. De geur van versgewassen beddengoed doet me direct denken aan mijn eigen oma.

kamer

Woensdag
Met een voorliefde voor wandelen in de Engelse natuur trokken we onze stoute wandelschoenen aan. Een uurtje rijden naar een wandeling van 5,8 km.
Manlief was vol vertrouwen, maar bij de eerste helling stagneerde de snelheid flink en bleek ons mannetje nog niet helemaal fit. Hij heeft al sinds vorige week af en toe koorts, dus we moeten het verplicht rustig aan doen. We nemen nog een lekker koekje en wat te drinken. We wandelen nog een heel klein stukje, maar dan is het echt teveel voor meneer.
Na één km zijn we omgekeerd. Geen stap doet de oudste knul meer en op zo’n moment wil hij het liefst door papa getild worden.

northyorkmoorse1

Donderdag
Vandaag weer wandelen, maar dit keer een kortere wandeling. Meneer voelt zich ook beduidend een stuk beter met eindelijk een goede maaltijd ik de ochtend. Hij snoept vrolijk mee met papa zijn full english breakfast. Mijn vegetarische spek ziet er iets minder appetijtelijk uit. Het lijken net schoenzolen.

Met een volle buik beginnen we aan de wandeling. Het blijkt een flinke klim te zijn en meneer wil opgetild worden. Omdat papa kleine broer op zijn rug heeft, til ik grote broer. Zo is het toch een uitdaging om 2,5 km uit te lopen. Na een lange extra zware klim komen we op de top. De grote stenen, waar door regen en wind niets kan groeien, zijn zeer indrukwekkend en het uitzicht is fantastisch. Het leukste aan de wandelingnen in Engeland is dat je elke kilometer een ander stuk natuur hebt. Bovenop de bergen lopen we door de heide, maar een paar meter lager wandelen we door een sprookjesbos. Je kunt wel begrijpen dat de fotocamera overuren maakt.

northyorkmoors

Vrijdag
Het dorpje waar we zitten heeft nog een oud treinstation, waar nog een oude stoomlocomotief rijdt. Onze knul is dol op dingen met wielen en dus ook treinen. We rijden 3 haltes verder naar Goathland. Een oud idyllisch stationnetje in een prachtige omgeving.

goathland1

Als de jongens niet moe zouden zijn, zouden we hier zeker een rondje gaan wandelen. De oogjes van de oudste knul hangen al op half zeven en ook heeft de jongste al eventjes moeten slapen. Een kop thee drinken op dit schitterende station is gelukkig geen straf. Dit is trouwens het station dat gebruikt is in de films van Harry Potter. Ik kan het me zo voorstellen dat hier witches and wizards rond lopen.

theegoathland2

Speciaal voor mij gaan we ’s middags winkelen in Scarborough (al de hele week heb ik het liedje ‘Scarborough fair’ in mijn hoofd). De Engelsen kunnen zich stijlvol kleden, maar als ik op zoek ga naar nieuwe schoenen valt het me zwaar tegen wat er in de winkels ligt. Gelukkig kom ik toch nog een paar hele leuke stappers tegen. Ik ben weer zo blij als een kind.

newshoos

’s Avonds eten we typisch Britse afhaalcurry. We halen niet vaak af, maar deze groentecurry was zo lekker dat dit een nieuwe traditie wordt.

curry

Zaterdag
Vandaag doen we het wat rustiger aan. Niet na het ontbijt spullen pakken en gelijk weg, maar eerst lekker de knullen hun gang laten gaan. Als ik uit de auto spullen wil pakken blijkt dat de lichten in de auto aan hebben gestaan en de accu nu leeg is. Help! We moeten een behoorlijk tijd wachten voor iemand komt om de auto te repareren. Voor de kindjes is dit minder erg. De jongste leg ik voor het eerst deze week op de gebruikelijke tijd op bed en de oudste komt naast mij liggen als ik met mijn computer op bed zit (alleen daar doet internet het goed). Binnen een half uur heeft hij zijn zijn oogjes dicht en ligt hij heerlijk te slapen.
Na 3 uur zijn beide kindjes weer wakker en de auto doet het weer. De oudste is nog steeds niet helemaal lekker en dus blijft hij nog wat op bed hangen. Papa heeft gelukkig een filmpje van de robot (Wall-E) op zijn telefoon

walle

In de middag rijden we naar Robin Hood’s Bay. Het is een uurtje rijden, dus de jongens kunnen nog een beetje verder uitrusten. Robin Hood’s Bay is een klein toeristisch vissersdorpje. Een stijle weg naar beneden leidt je naar het strandje. Het is zo’n lekker brits strand. Ruig en regenachtig. De eerste regenbui waar we echt in zitten. De grote knul heeft binnen 5 minuten zijn laarzen vol met water en papa maakt natuurlijk weer schitterende foto’s van de omgeving.

strandstrand2

robinhoodbay1

De weg terug is zwaar. Ik loop met de kinderwagen en omdat ik op de weg naar beneden de trap had genomen had ik het stijle een beetje onderschat. Gelukkig is de weg niet heel lang en zijn we zo boven. Ik heb wel weer flinke beenspieren getraind.

robinhoodbay2

Zondag vertrokken we weer naar huis. Het was een heerlijke vakantie en we hebben genoten van het Engelse weer. We hebben superveel foto’s gemaakt van Engeland en komende week zal je nog veel Engelse dingen langs zien komen. Blijf dus zeker lezen als je net zo blij wordt van Engeland als ik.

1 thought on “Weekly Diary #3. Onze vakantie in Engeland”